Monday, December 04, 2006

Reflektor: naive norge

Klokken er 23.30. Jeg har nettopp sett programmet reflektor på tv2, med temaet naive norge. Jeg har engelsktentamen i morgen, oppdaget det for en halv time siden, og har ennå ikke lest. Jeg burde sette meg ned å lese nå. Men nei. Jeg er så frustrert at jeg klarer ikke annet enn å uttrykke mine meninger og følelser på papiret nå.

Ikke vet jeg navnet på dotten av gammel navnelo som mannet seg opp til total nedverdigelse ved å lage dette elendige programmet. Temaet i seg selv er så interessant at jeg får lyst til å bli politiker, først og fremst for å få mer innsikt i dette selv, men også for å kunne vise temaet med mer relevanse og riktighet. Jeg vet ikke om noen andre så dette programmet, men om de så det, håper jeg så inderlig at de er enige med meg om at programlederen ikke kan ha mer enn en tarmtott i hode sitt. Han plukker og pirker på bagateller han velger å kalle "hans opplevelser av innvanding i praksis". Baller har han til og med nok til å dra inn til Oslo og holde et idiotisk foredrag om nettopp dette. Han ble kastet på hode og ræva ut, med god grunn, men fortsatt har han for liten intelligens til å forstå at det han driver med er nærmest et humorprogram.

Når han intervjuer personer fra utlandet for å få informasjon om hvordan de kvinnene som bor her i norge er i forhold til sin tro osv viser han kun (fikk jeg inntrykk av) fornorskede berter som er blitt gjennomsyret av modell/frisør miljøet(uten å rakke ned på mennesker som har dette som jobb, men setningen; "krig, fred, kjærlighet og religion og sånn, HAP!" kommer jo tross alt fra ett sted), for de kan jo ikke svare på spørsmål som ikke inneholder svar som "jeg liker best fine farger og sminke". Alle mennesker er forskjellige, det finnes slike overfladiske berter i alle land og menneskegrupper, men jeg finner det ganske så lett å se at han har valgt å intervjue noen av sine venninder i frisør og modell miljøet med intelligens og innsikt på hans eget nivå.

Han forteller, som skrevet ovenfor, om sine plager og problemer med naboen sin, som han velger å kalle sine praktiske oppfatninger av innvanding i norge. Den sterke lukten fra maten deres som siger opp flere ganger om dagen(tenk så grusomt.. for et liv.. jeg ønsker ham virkelig lykke til. Stakkars store mannen får vel traumer av de sterke luktene. Bare fiskeboller er vel nok til å få ham til å nyse tenker jeg), og alt bråket. Folk som flyr ut og inn av dørene. Og kranglingen! Å, gud, for et leven han må leve med. La oss alle tenne et lys og be for denne stakkars sjelen som har en slik gruful skjebne.

Men så kan vi sette oss ned og tenke litt over spørsmålene; har vi ikke her i norge begynt å bruke forksjellige krydder mer og mer? Frivillig. Hvor mange nordmenn spiser ikke i dag kebab? Taco? Indiske og andre luktsterke retter?! Han kunne lett hatt dette problemet med nordmenn også! Men ok, la oss si at han ikke er så teit som han utgir seg for, det er bare det at han ikke er så glad i sterke lukter. Greit. Men hør nå her; han presiserte i programmet at dette med matlukten skjedde hele to ganger daglig. TO GANGER daglig! to ganger?! er det bare meg, eller er det litt ironisk å klage over dette når det skjer to ganger daglig? Hvem har så lite aktivitet i livet sitt til at de kan klage over noe slikt? Det vil jeg nesten anse som luksus!
Flying i dørene. Ja, det er helt sant, det er noe som er forferdelig slitsomt om man er i sitt eget hjem og vil nyte freden og roen, men, når han klarer å påstå at dette er den praktiske siden, negative siden, ved innvandring, ja da kjenner jeg det pitrer fra tærne og opp, for i hvilke norske hus og hjem kan man ikke finne flying?! Noen har det ikke, andre har det i aller høyest grad. I alle kultuter er det flying ut og inn i noen hjem! Da jeg flyttet inn i den leiligheten jeg bor i nå fikk vi beskjed om at de ikke ønsket for mye flying, sant nok er jeg halvt fransk, men jeg tror ikke det var grunnen til at de sa dette, så det må være en grunn til at de bemerket dette ønsket til oss som er norske også. Hvem er det som ikke vet dette?? Det er allmenvitenskap!
Krangling. Ja, det er også helt vanvittig slitsomt å høre på, og til tider nedslitende. Utrolig slitsomt problem siden man gjerne vil ha sin nattesøvn i sitt eget hjem! Og jeg kritiserer virkelig ikke denne mannen pga hans klager over disse problemene, men; når han presterer å påstå at dette er den praktiske siden ved innvandring.. ja da får jeg lyst til å gråte eller le. Det er rett og slett trist at han ikke forstår de relevante problemene innvandingen har å by på. For jeg sier ikke at innvandring bare er positivt, det er mange problemer ved dette, og det er bra å sette spørsmålstegn ved de vi slipper inn i landet. Men vær så snill, still da relevante og interessante spørsmål!!

Jeg har fått inntrykk, etter å ha sett dette programmet og fått et godt syn inn i hva slags menneske denne lodotten er, av at han hadde passet best til å bo ved siden av et gamlehjem nær skogen. Eller hadde dyrene i skogen laget for mye lyd kanskje..?
Hvis man først velger å bo i en blokk med mennesker såpass tett på kan man ikke forvente total stillhet, hverken fra norske eller utenlandske folk! Sant, utlendinger kan lett uttrykke seg med større temperament og være mer høylytte, men ikke kom her å påstå at dette skal være en god grunn for ikke å slippe dem inn i landet.

Han har også valgt å få med de eldre i bygda, og høre deres meninger. Det er fint, for i et program som omhandler et såpass relevant tema, bør alle stemmer bli hørt, uansett alder. Men jeg må bare si, ikke nødvendigvis er denne kommentaren rettet til lodotten som har laget programmet, men bare for å bemerke at jeg synes at å si noe sånt er uhørt; "norge vil aldri bli det rene fine norge igjen. aldri. hva skal vi kalle det da? det blandede norge? Huff.." Dette er rett og slett et rasistisk utsagn. hvilke rett eldre har til å uttrykke seg på den måten er en helt annen diskusjon og sak, så den lar jeg ligge litt i tenkeskuffen.

Litt credz skal nå mannen få av meg da, for han har klart å få en eller annen liten arbeider oppi hjernen sin(meget overraskende at det i det hele tatt finnes noen der) til å forstå at det er litt fint å høre alle parter, uansett om de taler samme sak som ham eller ikke! Han intervjuet bygdas KrF representant, desverre fikk jeg ikke med meg hennes navn, noe som er synd siden hun sa en del klokt, i motsetning til de andre i programmet. Hun hørte på hva han hadde og si, og viste respekt, men jeg må si jeg så et lite smil i munnviken hennes da hun hørte hans klager og innvendinger på praksisen av innvandring. Jeg synes hun klarte å legge frem innvandingspolitikken på en fin og relevant måte med øyne på begge sider av saken.

Nå vil jeg uttryke min frustrasjon og kritisere norge og nordmenn generelt litt. Uten å ta alle under en kam, ikke alle er like, og alt negativt jeg skriver om noe eller noen her, vil jeg presisere at ikke er mot et helt folk eller en type menneskerase.
Norge klager og bærer seg om all innvandringen og at norge ikke lenger er norskt, kebabsjapper finner du på hvert hjørne, og nå lager de jammenmeg bråk i nabolaget også. Grusomt. Men la oss ta en liten titt på norsk utvandring. Jeg regner nesten med at du har vært en liten tur i spania eller lignende land, i og med at flesteparten av familiene i norge har ræva full av penger, så tenk deg tilbake til de gangene du har vært i utlandet, spesielt sydenland, har du ikke da sett norsk skrift? har du ikke da sett norske butikker og kafeer? har du ikke da mesteparten av tiden hørt norsk og sett norske mennesker rundt deg? Det er ikke bare i syden det er slik, men også flere steder i USA hvor det er flest mørkhudede som bor, bosetter flere og flere nordmenn seg, og åpner norske butikker ol. Vi vil ha muligheten til å kunne reise inn i andre eksotiske land, se og oppleve andre kulturer og kose oss med det, og muligens flytte dit og bosette oss for alltid om vi kunne ønske det, men så fort utlendingene begynner å gjøre som oss, til og med ikke alltid av lyst, men av trang til et trygt sted å bo, så har vi for lite barmhjertighet til å ha åpne armer og ta de imot! Vi vil fortsette å være det rikeste land, gjøre som vi vil, reise og bosette oss hvor som helst i denne vide verden helt uten å måtte yte noe tilbake. Sorry gamle noreg, sånn fungerer det bare ikke. Gi og ta for faen. GI og ta.

I programmet fikk vi se pakistansk ungdom som fortalte om hvordan deres liv skulle være utifra hva de hørte av norske folk; "vi skal vokse opp og gjøre det dårlig på skolen og aldri lære oss ordentlig norsk, vi kommer aldri til å bli noe, vi skal snylte på trygda, røyke hasj fra vi er unge, og når vi bli store nok skal vi hente hjem søstra,gifte oss med henne, mishandle henne, og til slutt få masse barn og fortsette å leve på trygda." Dette sa de unge utenlandske med et stort smil om munnen og brøt ut i latter etterpå. De snakket om seg selv med stor selvironi og lo gledesfylt. Det sier litt om deres styrke og evne til tolleranse.
Prøv å få en norsk ungdom til å snakke ironisk om seg selv eller sitte å høre noen snakke slik om seg selv. De hadde klikket. Ikke all norsk ungdom selvfølgelig, men en stor del av dem. Jeg snakker ikke ut ifra hva jeg tror og synes det virker som, men av erfaring.

Til lutt får vi se at den pakistanske familien lodotten klaget på hele tiden flytter tilbake til hjemlandet, mens lodottens grufulle "prøver å høres stakkarsmeg ut i stemmen" stemme snakke om hvor forferdelig det er å være norsk når utlendinger ser så stygt på oss. "De synes vi er naive og dumme og slemme".
Så helt på slutten klarer han å få meg til å få en god latter, som jeg gjerne vil takke ham for, for det han avslutter med er å spille sangen "behind blue eyes" hvor de synger;
"no one knows how it's like to be the bad man, to be the sad man".

ikke nok med at denne mannen har fått seg til å lage et slikt program, men dumme nok er tv2 til at de nedverdiger seg til å vise dette!! Der falt den kanalen ti hakk ned på ragnsstigen. Riktignok har nrk ekstremt mye sport, men kjære gud, heller det enn latterlige programmer som dette.


Jeg tar gledelig imot tilbakemeldinger på dette og er åpen for diskusjon, eller for å si det på en penere måte; utveksling av meninger.

8 comments:

MIK 2 said...

Bra - fint at du viser engasjement. Se oppslag i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/06/485124.html - med påfølgende debatt.

Shatavari, Samsara said...

Takk! Ja, la inn innlegget mitt der også jeg..

AudElin - Medieblogg said...

ÅÅÅHH. Det her skjønner jeg godt du blir irritert og frustrert av. At det er MULIG!
Er helt enig med deg, og den sangen de i tllegg spillte på slutten av programmet - det er helt latterlig!!

Shatavari, Samsara said...

haha, jeg vet.. tragisk xD

Maia said...

Er det mulig å bli så umåtelig patetisk!? Skulle likt og sett hva han spiser til middag.
Bra innlegg, Siw. Godt noen reagerer! ;)
Kjente jeg ble LITT oppgitt av denna lodotten (genial beskrivelse).

Christian Hovland said...

Enig med deg Siw. Det skulle ikke vært mulig å uttale seg på denne måten på TV, og attpåtil fremstille det som en dokumentar.

Blir like frustrert og irritert som deg jeg.. Tenk om folk lar seg påvirke og får de samme meningene som "lodotten". Har ikke sett programmet selv, men burde jammen meg få gjort det. De burde nesten lagt det inn som et obligatorisk "et eller annet" på skolen, for å vise hvordan medier kan misbrukes til å vinkle ting på en dårlig måte ;D

Kjempefin blogg forresten. Står utrolig mye bra her :D

Shatavari, Samsara said...

Tusen takk dere, utrolig herlig å høre at noen er enige, og få tilbakemeldinger på hvordan jeg skriver. Vi er jo alle litt ferske i skrivingen, og da er det fint å høre både positive og negative tilbakemeldinger.

=)

Shatavari, Samsara said...

lkjsvlksfj